Autor Wątek: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja  (Przeczytany 7186 razy)

Offline achtung

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Pomógł: 0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Skąd: Poznań
  • Kamera: HDR20
HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« dnia: Marzec 12, 2015, 19:27:44 »
Po zakupie HDR-AS20 dokonałem szybkiego porównania z używaną dotychczas HDR-AS15. Wnioski przedstawiam poniżej.

Sony Action Cam HDR-AS20 nie różni się kształtem od HDR-AS15, jednak na pierwszy rzut oka zauważyć można kilka zmian. Po pierwsze producent zrezygnował z tacy dostosowanej do dwóch typów akumulatorów, która ze względu na powstające luzy powodowała drgania baterii i niespodziewaną utratę zasilania w „piętnastce”. Najprostszym rozwiązaniem tego problemu było włożenie kawałka papieru pomiędzy baterię a tackę. W modelu HDR-AS20 zastosowano klasyczną kieszeń z zatrzaskiem sprężynowym kompatybilną z akumulatorem NP-BX1.
Kolejną istotną zmianą w HDR-AS20 jest znacznie zwiększona jasność diody LED, która sygnalizuje stan pracy kamery oraz możliwość włączania lub wyłączania Wi-Fi poprzez użycie kombinacji dwóch bocznych przycisków.

Warto zaznaczyć, że w testowanym modelu przyciski PREV i NEXT nie pracują tak precyzyjnie jak w poprzedniku, którego osobiście używałem. Są bardziej „miękkie”, co może utrudniać manipulację funkcjami. Niestety w HDR-AS20 nie poprawiono slotu na kartę pamięci ”microSD, microSDHC, Memory Stick Micro”, który ma tendencję do nieprawidłowego zakleszczania karty microSD w kamerze. Nie miałem okazji testować współpracy z kartą Memory Stick Duo.

OBUDOWA WODOSZCZELNA
W zestawie z kamerą HDR-AS20 znajduje się obudowa wodoszczelna SPK-AS2, którą cechuje odporność do głębokości 5m oraz zamontowane w otworach „membrany” mające na celu poprawę jakości przechwytywanego dźwięku. Poprzedni model był sprzedawany z obudową SPK-AS1, która nie przemakała przy zanurzeniu na głębokość nawet 60m, jednak ze względu na brak otworów mikrofonowych, dźwięk na nagraniu był skutecznie tłumiony. Co prawda w obudowie SPK-AS2 jakość audio nie jest idealna, jednak różnica w jakości w stosunku do poprzednika jest wyraźnie zauważalna.

Ponadto, obudowa SPK-AS2 jest nieco zgrabniejsza od SPK-AS1, posiada również przełącznik blokady przycisku nagrywania, który w tym modelu został dopracowany, dzięki czemu wyraźnym skokiem i oporem sygnalizuje zmianę położenia.

TRYB FILMOWANIA
Oba modele kamer dysponują 7-mioma trybami nagrywania w systemie NTSC, tj. PS 1920x1080 60p (59,94 fps), HQ 1920x1080 30p (29,97 fps), STD 1280x720 30p (29,97 fps), SLOW 1280x720 z rejestracją 60p (odtwarzaniem 29,97 fps), SSLOW 1280x720 z rejestracją 120p (odtwarzaniem 29,97 fps) i VGA 640x480 30p (29,97 fps).

Zasadniczą nowinką wprowadzoną w modelu HDR-AS20 jest również możliwość pracy w systemie PAL, tym samym nagrania obrazu w trybach: PS 1920x1080 50p, HQ 1920x1080 25p, STD 1280x720 25p oraz VGA 640x480 25p. W systemie PAL nie ma możliwości włączenia trybów „slow motion”, tj: SLOW i SSLOW.

W nagraniach testowych bitrate materiału wynosił przeciętnie odpowiednio PS: 25 Mb/s; HQ: 16 Mb/s; STD, SLOW, SSLOW: 6 Mb/s oraz VGA: 2 Mb/s. Przepustowość w materiałach nagranych w systemie PAL była bardzo zbliżona do odpowiedników w NTSC.

Każda z kamer dysponuje funkcją cyfrowego stabilizatora obrazu SteadyShot, który ogólnie rzecz biorąc spełnia dobrze swoje zadanie, jednak kosztem zmniejszenia kąta nagrywania i interpolacji rozdzielczości. Przy włączonej funkcji kąt nagrania zmienia się ze 170 stopni do 120 stopni, a obraz jest wyraźnie wykadrowany i powiększony. Wady i zalety tej funkcjonalności podlegają indywidualnej ocenie użytkownika. Co ciekawe, w modelu HDR-AS20, producent zrezygnował z opcji ręcznej zmiany kąta nagrywania 120/170 stopni, co było możliwe w HDR-AS15 (opcja ANGLE) przy wyłączonej stabilizacji obrazu.

Kolejną nowością w modelu HDR-AS20 jest opcja FLIP, która będzie przydatna podczas nagrywania odwróconego obrazu, gdy kamera jest przymocowana odwrotnie. Podobnie jak w HDR-AS15, kamera posiada opcję WATER SCENE przeznaczoną do ujęć podwodnych (nietestowane).

TRYB FOTOGRAFICZNY
Nowością jest wprowadzenie trybu PHOTO, dzięki któremu wykonamy zdjęcia w rozdzielczości 11,9 Mpix tj. 4608x2592 piks. Ze względu na niewielką matrycę, zdjęcia charakteryzuje jakość znana z urządzeń „mobilnych”.

TRYB NAGRYWANIA ZDJĘĆ SERYJNYCH
Już w modelu HDR-AS15 możliwe było rejestrowanie zdjęć seryjnych w rozdzielczości 1920x1080 pikseli, w odstępach 5s, 10s, 30s i 60s. W HDR-AS20 interwał czasu oraz rozdzielczość zdjęć seryjnych nie zmieniły się.

POZOSTAŁE
W HDR-AS20 producent dodał również opcję zmiany czasu letniego oraz tryb samolotowy. Nowszy model w stosunku do poprzednika cechuje się mniejszym o 0,1 W poborem mocy, wynoszącym nominalnie 1,7 W.

PODSUMOWANIE

SONY HDR-AS15
+ możliwość pracy na akumulatorach NP-BX1, NP-FG1/BG1
+ tryb zmiany kąta (ANGLE) 120/170 stopni
- brak pracy w systemie PAL w trybie 50p/25p
- nieprecyzyjne mocowanie baterii
- nieprecyzyjny slot karty pamięci
- brak funkcji odwróconego nagrywania (FLIP)

SONY HDR-AS20
+ poprawione mocowanie baterii
+ jaśniejsza dioda sygnalizująca nagrywanie
+ szybkie włączanie/wyłączanie WiFi
+ nagrywanie w systemach NTSC 30p, NTSC 60p, PAL 50p, PAL 25p
+ tryb odwróconego nagrywania (FLIP)
+ tryb PHOTO 11,9 Mpix.
+ ustawienie czasu letniego
+ tryb samolotowy
+ mniejszy pobór energii
- nieprecyzyjny slot karty pamięci
- nieprecyzyjne przyciski NEXT, PREV
- brak trybu Slow Motion w systemie PAL 50p/25p
- brak trybu ANGLE

SONY SPK-AS1 (dostarczona z HDR-AS15)
+ wodoodporność do 60m
- znaczące tłumienie rejestrowanego dźwięku
- nieprecyzyjna blokada przycisku nagrywania

SONY SPK-AS1 (dostarczona z HDR-AS15)
+ zastosowanie membran zwiększa jakość rejestrowanego dźwięku
+ precyzyjna blokada przycisku nagrywania
- wodoodporność do 5m

FILMY TESTOWE
Test dźwięku w obudowie. Lewy kanał zawiera ścieżkę dźwiękową kamery HDR-AS15 z obudową SPK-AS1. Na prawym kanale odsłuch kamery HDR-AS20 z obudową SPK-AS2. W pierwszej kolejności, odliczając, nagrałem test głosu, kolejno w odległości 1, 2, 3 i 4 metrów. Później nagrałem muzykę emitowaną z domowego sprzętu audio.
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć ten link. Zarejestruj się lub Zaloguj

Test wideo. Kamery zamontowane jedna obok drugiej, obiektywy w tej samej osi poziomej. Co ciekawe nagranie z HDR-AS20 jest skadrowane wyraźnie niżej niż HDR-AS15. Na nagraniach umieściłem również karty kolorów: białą, szarą i czarną.
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć ten link. Zarejestruj się lub Zaloguj

Test funkcji PHOTO





« Ostatnia zmiana: Marzec 12, 2015, 23:01:34 wysłana przez achtung »
--
achtung

Sony Action Cam - forum użytkowników

HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« dnia: Marzec 12, 2015, 19:27:44 »

Offline Daytona78

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 27
  • Pomógł: 0
    • Skąd: Szczecin
  • Kamera: SAC HDR AS-15
Odp: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 12, 2015, 19:44:56 »
Może mi się tylko wydaje ale mam wrażenie, że jednak na AS-15 jest lepszy obraz.

Offline mfwlkp

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 107
  • Pomógł: 1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Skąd: POZNAŃ
  • Kamera: HDR-AS20 HDR-AS30 HDR-AS100 Gopro
Odp: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 12, 2015, 20:53:56 »
test w Luboniu? :)

Offline achtung

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Pomógł: 0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Skąd: Poznań
  • Kamera: HDR20
Odp: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 12, 2015, 21:59:04 »
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć ten link. Zarejestruj się lub Zaloguj
test w Luboniu? :)
Luboń :). M.in. Orlik przy SP4.
--
achtung

Offline uve

  • Global Moderator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 676
  • Pomógł: 24
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 12, 2015, 22:54:09 »
Dobra robota! :)
Widać, że w  AS20 poprawili już niebieską poświatę.
Zauważyłem jeden błąd, AS15 również w serii robi zdjęcia co 5 sek.
No i ten test dźwięku, u mnie wszystko leci w jednym kanale, reszta generuje mocne szumy. Coś tu jest nie tak.

Offline achtung

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Pomógł: 0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Skąd: Poznań
  • Kamera: HDR20
Odp: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 12, 2015, 23:03:32 »
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć ten link. Zarejestruj się lub Zaloguj
Dobra robota! :)
Widać, że w  AS20 poprawili już niebieską poświatę.
Zauważyłem jeden błąd, AS15 również w serii robi zdjęcia co 5 sek.
No i ten test dźwięku, u mnie wszystko leci w jednym kanale, reszta generuje mocne szumy. Coś tu jest nie tak.

Poprawiłem błąd przy opisie zdjęć interwałowych. Faktycznie jest jak mówisz, źle odczytałem dokumentację. Test dźwięku odsłuchałem, jest ok. Lewy kanał jest wyraźnie ciszej (gorzej), tak nagrywa AS15 w SPK-AS1.
« Ostatnia zmiana: Marzec 12, 2015, 23:08:05 wysłana przez achtung »
--
achtung

Offline 797

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 25
  • Pomógł: 0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Skąd: Ustronie Morskie / Szczecin
  • Kamera: HDR-AS20
Odp: HDR-AS20 vs HDR-AS15 - wideo test i recenzja
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 11, 2015, 20:46:16 »
Ciekawy test  :)

Chciałbym tylko zwrócić uwagę na drobny błąd w porównaniu plusów i minusów obudów wodoodpornych. Dwa razy podana jest taka sama obudowa.